در حال بارگذاری
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی:

مبحث ۱۹ ملی ساختمان به درستی اجرا نمی‌شود

شماره خبر : 2282 - https://asreatrak.ir/short/eGypP

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با اشاره به اینکه اجرایی‌شدن مبحث ۱۹ ملی ساختمان اگر به درستی اجرا شود ۳۰ درصد از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند، گفت: این در حالی است که این مبحث در ساخت و ساز به درستی اجرایی نمی‌شود.

 سید محمود هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در رابطه با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها گفت: در این مبحث ضوابط مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان تعیین می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها به ویژه در طرح‌های جهش ملی مسکن خیلی ضرورت دارد و باید ویژه اجرا شود، ادامه داد: این بندی است که در قالب قانون مجلس شورای اسلامی به راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است.

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با تأکید بر این موضوع که اجرایی‌شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها کمتر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: گفتنی است که همچنین در ساخت و سازهای ساختمان‌های اداری نیز این مبحث به خوبی اجرا نمی‌شود.

 این مسئول ابراز داشت: با توجه به اجرایی‌نشدن این قانون در ساخت و سازها ۳۰ درصد اتلاف انرژی در فصل‌های سرد و گرم سال را داریم و بر این اساس واحدهای صنعتی که بخش‌های مولد هستند در وضعیت محدودیت حامل‌های انرژی قرار می‌گیرند.

 هاشمی یادآور شد: خانواده‌های متقاضی طرح ملی مسکن معمولاً زوج‌های جوان و خانواده‌هایی هستند که برای نخستین بار صاحب‌خانه شده‌اند و ممکن است از لحاظ تمکن مالی شرایط سختی را داشته باشند، بر این اساس با اجرایی‌نشدن این قانون در ساخت و سازها هر ماه باید مبلغ زیادی را برای هزینه‌های حامل‌های انرژی پرداخت کنند.

 مدیرعامل شرکت گز خراسان شمالی افزود: این در حالی است که اگر این قانون اجرایی شود، هزینه‌کرد آن نهایت طی دو سال پرداخت و خانواده برای مدت سکونت در آن واحد با صرف‌کردن انرژی کمتری می‌توانند به صرفه‌جویی نیز کمک کند و هزینه کمی پرداخت کند.

 هاشمی همچنین بیان داشت: اجرای قانون برچسب انرژی برای تمام ساخت و سازها الزام قانونی است و حتماً باید ساختمان‌ها برچسب انرژی داشته باشند و در واقع قیمت‌گذاری ساختمان باید بر اساس برچسب انرژی انجام شود.

 این مسئول در انتها به قیمت پایین حامل‌های انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به این شرایط نه تنها سازندگان مسکن بلکه مردم نیز خیلی تمایلی برای صرفه‌جویی ندارند و این قوانین را پشت گوش می‌اندازند.

 

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات